۱۲ آبان ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 1858

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته گفتاردرمانی
معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته گفتاردرمانی

عنوان رشته:

گفتاردرمانی
معرفی رشته:
هرگاه شیوه صحبت کردن گوینده بیش از محتوای سخن او توجه شنونده را به خود جلب کند و یا محتوای کلام دچار نابسامانی شود، وی مشکوک به نوعی اختلال گفتاری یا زبانی است.
آسیب های گفتار و زبان متنوع بوده و از کودکی تا بزرگسالی مشاهده می شود. از میان آنها می توان به لکنت، اختلالات تلفظی، اختلالات گفتار و زبان (در کودکان دارای مشکل یادگیری زبان و کودکان کم شنوا، عقب مانده ذهنی)، بیماران سکته مغزی و اختلالات گفتاری ناشی از فقدان حنجره و آسیبهای آن اشاره نمود.
این اشکالات می تواند موجب اختلال در روابط اجتماعی شخص مبتلا گشته و مانعی در راه پیشرفت تحصیلی و یا شغلی فرد و  شکوفائی کامل توانائی ها و استعدادهای بالقوه وی شود.
هدف و رسالت رشته:
هدف رشته گفتار درمانی، تربیت متخصصین آسیب‌شناسی گفتار و زبان و یا به اصطلاح، گفتار درمانگر است. گفتار درمانگر در وهله اول آسیب‌هایی را که توسط عوامل ژنتیکی و یا اکتسابی به گفتار و زبان وارد شده، با کمک تست ها و علائم مختلف تشخیص داده و در وهله دوم به ارزیابی میزان آسیب‌دیدگی و علت آن می‌پردازد و در پایان، مرحله درمان را شروع می‌کند. درمان معمولاً به شكل آموزش انجام شده و بدون تجويز دارو يا روشهاي جراحي و مانند آن صورت مي پذيرد.

زمینه های فعالیت در بازار کار:
الف) آموزشی:
• طراحی و تدوین و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط برای دانشجویان در دانشگاه­ها در صورتیکه فرد عضو هیئت علمی دانشگاه باشد.
• همکاری در تدوین دستورالعمل های مرتبط با مسئولین سلامت
ب) پژوهشی:
هنوز رشته گفتاردرمانی درایران اشباع نشده و به همین دلیل درحال حاضر از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است. اما بدانید مهمترین عامل جذب و استخدام شما، مهارت و توانمندی هایتان است. فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی می توانند در مراکز دولتی یا خصوصی گوناگون نظیر بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز توانبخشی، مدارس، زندان ها، آسایشگاه ها، پرورشگاه ها، مهد کودک ها و... مشغول به کار شوند.
علاوه بر این فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی می توانند با داشتن شرایط لازم و سرمایه کافی می توانند مطب و دفتر گفتاردرمانی خصوصی خود را تاسیس کنند. بعضی گفتاردرمانگران نیز به خانه های مراجعان می روند و در آن جا به رفع اختلالات می پردازند.  باوجود این در شهرهای کوچک تر ناشناخته بودن رشته گفتار درمانی برای شاغلین در این حوزه مشکلاتی به وجود می آورد.
معرفی دروس امتحانی:
اختلالات صوت و تشدید (2)، اختلالات بلع (1)، اختلالات واج شناسی و آوا شناختی (2)، اختلالات روانی گفتار (2)، اختلال زبان در دوران رشد (3)، اختلال اکتسابی زبان (2)، زبان انگلیسی (3)
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
(فقط) کارشناسی گفتار درمانی
آینده تحصیلی:
فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد گفتار درمانی می توانند در رشته های زیر در آزمون مقطع دکترای علوم پزشکی شرکت کنند:
گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)
سالمند شناسی
علوم اعصاب
مهندسی پزشکی
مشاوره توانبخشی
انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)

 
برای آمادگی کنکور و مطالعه دروس رشته گفتار درمانی چه کتابهایی بخونم؟
برای آمادگی کنکور رشته گفتار درمانی چه کلاسهایی شرکت کنم؟