۱۵ آبان ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 1574

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی دکتری رشته پرستاری
عنوان رشته: 
دکتری تخصصی پرستاری Nursing (Ph.D)
معرفی رشته:  
    لغت پرستار (NURSE) از كلمه لاتين (NUTRIX) به معناي تغذيه گرفته شده است. پرستار يكي از اعضاء كليدي در گروه مراقبت هاي بهداشتي ودرمانی  است و نقش ارزنده او در پذيرش، آماده سازي، مراقبتها و حمايت هاي جسمي و اجتماعي مورد قبول همه و بر هيچ كس پوشيده نيست. در تقسيم بنديهاي آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي بحد مطلوب مي رسد كه يك پرستار خوب و ورزيده مسئوليت بيمار او را بر عهده داشته باشد.
رشته پرستاری شاخه ای ازعلوم پزشکی است که نقش آن در بخش مراقبتهای بهداشتی، درمانی بسیارمهم استدانش آموختگان این رشته باید ازسلامت کامل جسمی – ذهنی وروحی برخوردار باشند و افرادی دقیق و صبور باشند تا بتوانند بافراگرفتن علوم متنوع، کاربرد آنها را در ارتباط با بیمار بیاموزتد و همچنین باکسب تواناییهای حرفه ای و بهره مندی از دانش روز، خدمات مورد نیاز بهداشتی، مراقبتی وتوانبخشی را جهت تامین، حفظ وارتقای سطح سلامت جامعه ارائه دهند.
یک پرستار نمی تواند تنها با تکیه بر دروس دانشگاهی در کارخود موفق شود بلکه باید بتواند از دانش خود درشرایط مختلف ومتفاوت به درستی استفاده کند واین نیاز به قدرت تجزیه وتحلیل خوب، سرعت عمل و آمادگی روحی و روانی مناسب دارد.
هدف و رسالت رشته:
رسالت این دوره، تربیت پرستاران متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار و جامع نگر است که با بکار بستن تفکر انتقادی و با تکیه بر کاربرد علوم پرستاری به آموزش دانش آموختگان این رشته بپردازند.
زمینه های فعالیت در بازار کار:
 در زمينه پژوهشي :
- تحقیق وتوسعه درزمینه روش های نوین مراقبت های پرستاری
در زمينه آموزشي :  
- در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌ میتوانند در دانشکده‌های‌ پرستاری‌ وظیفه‌ سرپرستی‌ دانشجویان‌ پرستاری را در کارآموزی‌ به‌ عهده‌ گیرند.
- تدريس در زمينه هاي مرتبط با پرستاری در سطوح دانشگاهي يا ديگر مراكز علمي
- طراحي و تدوين روشهاي بهينه جهت آموزش دانشجويان و انجام نوآوري ها و خلاقيت هاي لازم در اين رابطه
در زمینه خدماتی:
- بیمارستانها، زایشگاهها، درمانگاهها و مراکز بهداشتی‌
در زمینه مدیریتی:
- فارغ‌ التحصیلان‌ دوره‌های‌ کارشناسی‌ ارشد می‌توانند به‌ عنوان‌ سرپرست‌ و مدیر بخشهای‌ مختلف‌ درمانی‌ و سوپروایزر آموزشی‌ در سطح‌ بیمارستان­ها مشغول‌ به‌ کار شوند همچنین‌ میتوانند در پستهای‌ مدیریتی‌ و ستادی‌ در مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ فعالیت‌ کنند.
معرفی دروس و ضرایب امتحانی:
دکتری پرستاری آمار و روش تحقیق (30 سوال-ضریب 3)، مبانی مراقبتهای پرستاری (70 سوال-ضریب 5)
استعداد تحصیلی (30 سوال- ضریب 1)، زبان انگلیسی عمومی (40 سوال- ضریب 3)

عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
كارشناسي ارشد در يكي از رشته هاي آموزش يا مديريت خدمات پرستاري و يا رشته ها و گرايش هـاي مربـوط بـه پرستاري؛ كارشناسي ارشد هوشبري با ليسانس پرستاري