۲۱ مهر ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 3032

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته ارزیابی فناوری سلامت (HTA)
عنوان رشته: 
کارشناسی ارشد ارزیابی فناوری سلامت (HTA)  Master of Health Technology Assessment
معرفی رشته:  
در سالیان اخیر، پیشرفت های فناوری در عرصه درمان از یکسو و آمیخته شدن پزشکی مدرن با فناوری روز دنیا از سوی دیگر منجر به ورود انبوهی از تجهیزات و فناوری های نوین به عرصه سلامت شده است.
عرصه هایی نظیر بیو فناوری، نانو فناوری، جراحی و تصویر برداری تشخیصی در تعامل بسیار نزدیک با فناوری روز دنیا هستند و هر روز خبر تازه ای از سیطره فناوری های نوین در قلمرو پزشکی اعم از تجهیزات، دارو، مدیریت درمان و... به گوش می رسد.
بدیهی است که شرکت های تولید کننده این قبیل فناوری ها، انگیزه های مالی زیادی برای عرضه تولیدات متنوع و انجام تبلیغات گسترده برای فروش این تولیدات داشته باشند. این در حالی است که همواره شواهد محکمی مبنی بر برتری این فناوری ها نسبت به نمونه های قبلی و توجیهی بر تحمیل هزینه های سنگین آنها بر مراکز درمانی و بیماران تحت درمان وجود ندارد. این موضوع ضرورت پیش بینی ساز و کاری را برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی تولیدات مذکور گوشزد می سازد که از آن به ارزیابی فناوری سلامت یاد میشود.
رشته ارزیابی فناوری سلامت( HTA)  یکی ازعلوم  چند رشته ای می باشد که به بررسی فناوری های جدید در حیطه سلامت ( از جمله تشخیصی و درمانی) می پردازد. مطالعات HTA از قویترین مستندات علمی می باشد که  کلیه جوانب مورد نیاز برای ارزیابی یک فناوری را دربرمی گیرد.
 HTA در واقع عبارت است از ارزیابی هزینه - اثربخشی و دیگر اثرات داروها، سایر فناوری ها و یا به عبارت دیگر کلیه مداخلات در نظام سلامت برای بهبودبیماران و ارتقای نظام های سلامتی..
این رشته از رشته های نوپا در عرصه علوم پزشکی است. به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 89 جذب دانشجوی ارشد با ظرفیت 4 دانشجو را  در این رشته آغاز نموده است. لذا فرصت های تحصیلی، استخدامی و شغلی ناشناخته ای پیش روی علاقه مندان این رشته قرار دارد.
هدف و رسالت رشته:
رسالت این دوره تربیت افراد متخصص و حرفه ای در  طراحی و اجرای مطالعات HTA  می باشد که توانایی کافی برای شناسایی، جمع آوری و قضاوت در مورد مستندات علمی و در نهایت تولید به موقع یک مستند جامع را در بخش های مختلف مرتبط با سلامت داشته باشند. تا بدین ترتیب نیروی انسانی لازم برای پاسخگویی سریع و صحیح به سازمان ها و افراد تصمیم گیرنده فراهم شود.
امید است باتربیت نیروی انسانی لازم برای تهیه شواهد علمی فاصله میان آنچه انجام می شود و آنچه باید انجام شود کاهش یابد تا بدین ترتیب به هدف غایت تحقیقات که همانا افزایش سطح سلامت انسانها می باشد نزدیکتر شویم.

 
برای آمادگی کنکور رشته ارزیابی فناوری سلامت
چه کتابهایی بخونم؟
برای آمادگی کنکور رشته ارزیابی فناوری سلامت
چه کلاسی شرکت کنم؟
دفترچه کنکور سالهای گذشته
رشته فناوری اطلاعات سلامت
زمینه های فعالیت در بازار کار
در زمينه آموزشي:
- در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌
- آموزش نحوه طراحی و انجام HTA  و سایر مطالب مرتبط با آن
- طراحي و تدوين روشهاي بهينه جهت آموزش دانشجويان و انجام نوآوري ها و خلاقيت هاي لازم در اين رابطه
در زمینه پژوهشی:
- درانجام پژوهشهای در زمینه توسعه روش های HTA متناسب با شرایط کشور
در زمینه مشاوره ای
- به عنوان مشاوره در بهره برداری از فناوری ها در بخش های دولتی و خصوصی
- مشاوره کاملا حرفه ای سیاستگذاران و مدیران در امر تهیه و ارزیابی شواهد علمی مربوط به فناوری ها
معرفی دروس امتحانی:
  1. اصول و روش های اپیدمیولوژی            ضریب 2
  2. اقتصاد بهداشت                               ضریب 2
  3. نظام سلامت و برنامه های جاری آن     ضریب 4
  4. روش های آماری                              ضریب 2
  5. زبان                                               ضریب 3
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
كارشناســـی در كلیـــه رشـــته ھـــای مصـــوب وزارت بھداشت ؛ كارشناسی فنی و مھندسـی وزارت علـوم تحقیقـــات و فنـــاوری؛ بیوشـــیمی؛ فیزیـــک؛ شـــیمی؛ زیســت شناســی؛ ریاضــی؛ آمــار؛ دكتــری عمــومی پزشكی، داروسازی یا دكتری حرفه ای دامپزشكی
آینده تحصیلی:
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در ایران پذیرش دارد.
فارغ التحصیلان این رشته گزینه های انتخابی بسیارمتنوعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند،
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)
وزارت بهداشت: دکترای رشته های سیاست گذاری سلامت، اقتصاد سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مدیریت اطلاعات سلامت ،انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)