۱۵ آبان ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 6522

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی دکتری رشته زیست فناوری پزشکی
عنوان رشته: 
دکتری بیوتکنولوژی پزشکی (زیست‌فناوری پزشکی)  Medical Biotechnology (Ph.D)
معرفی رشته:  
علم بیوتکنولوژی از جمله علومی است که در چند سال اخیر با پیشرفت های مداوم مواجه بوده است. رشته بیوتکنولوژی به كاربرد روشهای علمی و فنی در تولید و یا تبدیل بعضی مواد به كمك عوامل بیولوژیك (میكروارگانیسمها، یاخته‌های گیاهی و جانوری و آنزیمها و... ) برای تولید كالا و خدمات در كشاورزی، صنایع غذایی، دارویی، پزشكی و سایر صنایع  می پردازد.
کاربرد زیست فناوری در زمینه علوم پزشکی و دارویی، موضوعات بسیار گسترده‌ای مانند ابداع روش‌های کاملاً جدید برای "تشخیص مولکولی مکانیسم‌های بیماری‌زایی و گشایش سرفصل جدیدی به نام پزشکی مولکولی"، "امکان تشخیص پیش از تولد بیماری‌ها و پس از آن"، "ژن‌‌درمانی و کنار گذاشتن (نسبی) برخورد معلولی با بیمار و بیماری"، "تولید داروها و واکسن‌های نوترکیب و جدید"، "ساخت کیت‌های تشخیصی"، "ایجاد میکروارگانیسم‌های دستکاری شده برای کاربردهای خاص"، "تولید پادتن‌های تک‌دودمانی (منوکلونال)" و غیره را در بر می‌گیرد.
به عنوان مثال دانش آموختگان رشته زیست فناوری پزشکی ( بیوتکنولوژی پزشکی) قادر خواهند بود به طراحي و توليد واكسن هاي نوين زيستي، كيت هاي تشخيصي، آنتي بادي هاي نوتركيب به منظور درمان و مطالعات سرطان اقدام نمايند.
هدف و رسالت رشته:
مهمترین هدف رشته زیست فناوری پزشکی ارتقاء سطح دانش رشته زیست فناوری پزشکی با توجه به نیازها ی پزشکی کشور و ایجاد نگرشی باور پذیر در بین سایر گرایش های پزشکی می باشد که با در تعامل قراردادن توانمندیهای علمی و عملی آن ها به شکل گیری رویکرد های نوین پزشکی مولکولی در کشور کمک می نماید ، بطوریکه دوشادوش سایر گرایش های پزشکی مربوط ، آموخته های علمی و عملی خود را در حوزه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک به کار می گیرد و در ثمر دهی نتایج کار گروهی کوشا می باشد.
زمینه های فعالیت در بازار کار
آموزشی: 
- تدریس نظری و عملی در رشته زیست فناوری پزشکی و رشته های مرتبط. 
بهداشتی: 
در حوزه بهداشتی توجه بهداشتی توجه به ایمن سازی جامعه در مقابل امراض گوناگون واگیر و غیر واگیر مد نظر می باشد و در این بین توانمندی های علمی و عملی رشته زیست فناوری پزشکی می تواند در طراحی و ساخت واکسن های نوین نسل سوم مانند DNA واکسن ها ، برای بیماریهای مهمی چون ایدز ، سل و حتی اعتیاد مثمر ثمر باشد. از مقولات مهم دیگر در حوزه بهداشت توجه به پیشگیری از ابتلا به بیماری ها ، به خصوص بیماریهای ژنتیکی(مانند تالاسمی ، هموفیلی و ...) و سرطان می باشد. ضمنا پیشگیری جامعه بشری از ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و قلبی از اولویت های مهم نظام بهداشتی کشور است. در این بین طرح و توسعه راهکار های پیشگیرانه مدرن، همچون تشخیص قبل از تولد، نیازمند استفاده از تکنیک های مدرن و توانمند تشخیصی است که در حیطه علمی و عملی زیست فناوری پزشکی می باشد. پر واضح است که لزوم تربیت نیروی متخصص کارشناسی ارشد و دکتری به منظور تامین جدی کشور در این زمینه، به خوبی توجیه پذیر می باشد.
درمانی: 
در حوزه درمانی، نیاز به داشتن دانش فنی تولید داروهای نوترکیب و زیستی از ضرورت های جامعه ما می باشد. چرا که امروز به دلیل نبود این تخصص راهبردی در کشور، همچنان مجبور به خروج هزینه های کلان در قالب ارز برای خرید این قبیل فراورده ها می باشیم که نمونه ها ی آن در بیماران MS و بیماریهای خاص مشهود است. تسریع موج فراگیر پیشرفت در حوزه زیست فناوری به سطح دانشگاه ها ی کشور و دانشجویان رشته ها ی پزشکی از جمله اهداف و رسالت های این رشته خواهد بود. این امر منتهی به فهم بهتر و بیشتر دانش آموختگان رشته های پزشکی از کاربرد های این علم در حوزه های پزشکی خواهد شد و آنان را با روند پرشتاب تحولات در پزشکی سنتی آشنا خواهد نمود.
پژوهشی: 
طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی تولید کننده دانش فنی و علم در حوزه زیست فناوری پزشکی و ارتقاء سطح کمی و کیفی تولید علم زیست فناوری پزشکی در کشور انتقال آگاهانه دانش و فناوری روز جهان با توجه به نیاز های زیست فناوری پزشکی در کشور عملی سازی اجرای مسئولانه آن.
مدیریت: 
مدیریت عملی و علمی پروژه های تولیدی زیست فن آوری با رویکرد تولید فرآورده ها ی زیستی و راهبردی در نظام جامع بهداشتی کشور. بر عهده گرفتن مسئولیت ایجاد، گسترش، مدیریت و پشتیبانی مراکز تولید فراورده های بیولوژیک با روش های نوین زیست فن آوری.

معرفی دروس و ضرایب امتحانی:

 
مجموعه زيست فناوري و پزشكي مولكولي
رشته دكتري تخصصي (D.Ph) بيولوژي سلولي مولكولي  بيوشيمي باليني استعداد تحصيلي زبان انگليسي عمومي
تعداد سوال ضريب تعداد سوال ضريب تعداد سوال ضريب تعداد سوال ضريب
زیست فناوری پزشکی 60 5 40 3 30 1 40 3
پزشکی مولکولی 60 4 40 5 30 1 40 3


عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
کارشناسی ارشد پزشکی مولکولی؛ باکتري شناسی؛ بیوشیمی؛ خون شناسی آزمایشگاهی وبانک خـون؛ نانوفنـاوري پزشـکی؛ ایمنـی شناسـی پزشکی؛ ویـروس شناسی؛ ژنتیک؛ ژنتیـک انسـانی؛ زیسـت فنـاوري پزشـکی (بیوتکنولـوژي پزشکی)؛ بیوتکنولوژي کشاورزي؛ بیوتکنولوژي میکروبـی؛ زیسـت شناسـی (کلیه گرایش ها)؛ زیست پزشکی؛ انگل شناسـی؛ میکـروب شناسـی؛ قـارچ شناسی؛ حشره شناسی پزشکی ومبارزه بانـاقلین؛ دکتـراي عمـومی رشـته هاي پزشکی ؛دندانپزشکی؛ داروسازي ودکتراي حرفه اي علوم آزمایشگاهی