۲۴ مهر ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 5327

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته انفورماتیک پزشکی
عنوان رشته: 
کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی Master of Human Ecology
معرفی رشته:  
انفورماتیک پزشکی، دانش کاربرد کامپیوتر و اطلاعات در علوم پزشکی و سلامت است." و در تعریفی جامع می توان گفت: "انفورماتیک پزشکی دانشی چند رشته ایست که از ترکیب تمام علومی تشکیل شده است و هدف اولیه آنها جمع آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی وسلامت است. این علوم شامل رشته های مختلفی مانند علوم کامپیوتر وطراحی نرم افزار، دانش اطلاعات  (Information Science)، شناخت شناسی (Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و .... می شود".
با آنکه دانش کامپیوتر و اطلاعات (که با همدیگر دانش انفورماتیک را شکل می دهند) در واقع دو دانش مورد استفاده در تمام علوم امروزی می باشند، ولی از آنجا که علوم مرتبط با پزشکی و سلامت بزرگترین و پیچیده ترین گستره دانش را در دنیای فعلی اطلاعات و دانش فعلی جهان تشکیل می دهند، دانش انفورماتیک پزشکی بصورت دانشی مستقل و آکادمیک شکل گرفته و توسعه یافته است.
از رشته های فعلی دانشگاهی در کشور، چند رشته زیر دارای ارتباطات و مشابهاتی با رشته انفورماتیک پزشکی می باشند، که تفاوت هر یک در زیر مختصرا توضیح داده می شود:
- مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی (Health Information Management): تمرکز اصلی این رشته بر مدیریت استفاده از داده ها و اطلاعات در سیستم های بهداشتی درمانی است که هر چند شاخه ای از مباحث کاربردی انفورماتیک پزشکی به حساب می آید، ولی در دنیا به عنوان رشته ای مستقل شناخته شده است. در این رشته مباحثی مانند استاندارد های محتوا و تبادل اطلاعات پرونده های الکترونیک، سیستم های بایگانی اطلاعات سلامت، و مدیریت اطلاعات در شبکه های اطلاعات سلامت مورد بحث قرار می گیرند.
- مهندسی پزشکی (Medical Engineering): مهندسی پزشکی متمرکز بر جنبه های سخت افزاری سیستم های پزشکی بوده و بیشتر گرایشی تخصصی از رشته های مهندسی است. برای مثال طراحی دستگاه هایی که بتوانند تصاویر پزشکی و یا صداها و یا امواج قلب را جمع آوری و پردازش کنند در تخصص مهندسین پزشکی می باشد.
- بیوانفورماتیک (Bioinformatics): رشته بیو انفورماتیک شاخه بیولوژی مولکولی دانش وسیع انفورماتیک پزشکی و در واقع شاخه ای فوق تخصصی برای آن محسوب می شود. هر چند این رشته دارای مشترکات محدودی با دانش انفورماتیک پزشکی می باشد؛ ولی در واقع این دو، رشته هایی کاملا متفاوت و با دامنه کاربردی تا اندازه زیادی مجزا می باشند.
هدف و رسالت رشته:
انفورماتیک پزشکی، دانش کاربرد کامپیوتر و اطلاعات در علوم پزشکی و سلامت می باشد
دانش انفورماتیک پزشکی دانشی چند رشته ایست (Multidisciplinary) که از ترکیب تمام علومی تشکیل شده است که هدف اولیه آنها جمع آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی وسلامت است. این علوم شامل رشته های مختلفی از دانش مانند علوم کامپیوتر وطراحی نرم افزار، دانش اطلاعات (Information Science)، شناخت شناسی (Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و .... می گردد.
زمینه های فعالیت در بازار کار
در زمينه آموزشي :  
- تدریس در موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی
در زمینه برنامه ریزی:
- برنامه ریزی سازمان ها و مراکز دولتی حوزه سلامت
در زمینه خدماتی:
- راه اندازی شرکت های طراحی سیستم های تجاری اطلاعات سلامت
معرفی دروس امتحانی:
  1. مدیریت اطلاعات سلامت                          ضریب 3
  2. اصول برنامه نویسی و ساختمان داده ها      ضریب 2
  3. انفورماتیک سلامت                                  ضریب 3
  4. کلیات اصطلاحات پزشکی                          ضریب 2
  5. ریاضی و آمارحیاتی                                  ضریب 2
  6. زبان                                                      ضریب 3
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
كلیه كارشناسی ھا ی رشـته ھـای علـوم پزشـكی؛ رشــته ھــای ریاضــی (كلیــه گرایشــھا) ؛ مھندســی كـــامپیوتر ؛ علـــوم كـــامپیوتر؛ مھندســـی پزشـــكی؛ مھندســـی بـــرق الكترونیـــك؛ مھندســـی فـــن آوری اطلاعــات؛ علــوم آزمایشــگاھی دامپزشــكی؛ دكتــرای عمومی پزشكی و دكترای عمومی دندانپزشكی
آینده تحصیلی:
این رشته در 2 مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران پذیرش دارد.
فارغ التحصیلان این رشته گزینه های انتخابی بسیارمتنوعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند،
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)،
وزارت بهداشت: دکترای رشته های مدیریت اطلاعات سلامت، مهندسی پزشکی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

 
برای آمادگی کنکور و مطالعه دروس انفورماتیک پزشکی
چه کتابهایی بخونم؟
برای آمادگی کنکور انفورماتیک پزشکی
چه کلاسهایی شرکت کنم؟
دفترچه کنکور سالهای گذشته رشته
انفورماتیک پزشکی