۲۱ مهر ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 3066

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته آمار زیستی


عنوان رشته: 
کارشناسی ارشد آمار زیستی  Master of Biostatistics
معرفی رشته:  
رشته آمار زیستی شاخه ای از آمار کاربردی است که تمرکز و تاکید آن بر توسعه و استفاده از روش‌های آماری است که در حل مسائل و پاسخ به سوالات حوزه بهداشت، پزشکی، ژنتیک و بیولوژی انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 دکتر X به تازگی موفق به کشف داروی جدیدی برای بیماری Y شده است. اما نتایج اولیه نشان میدهد که این دارو در همه مواقع باعث بهبودی بیمار نمی‌شود. در واقع تعدادی بیمار توسط این دارو بهبود یافته‌اند اما نه همه بیماران! بدین جهت دکتر X بدنبال یافتن پاسخ این پرسش است که آیا بهبودیافتگان بخاطر مصرف داروی او موفق به بهبودی شده اند و یا عامل دیگر باعث بهبودی آنان شده است. این سوال از اولین و ساده ترین سوالاتی است که در حوزه علوم پزشکی و زیستی با آن مواجه هستیم. چنانچه کمی با علم آمار آشنایی داشته باشید میدانید که برای این سوال تاکنون روشهای زیادی معرفی شده است. شاید بهتر باشد برای معرفی بهتر این رشته، نگاهی به اخبار علمی رسانه ها بیاندازیم. احتمالا دیده اید که بیشتر اخبار علمی مرتبط با بیماری ها و رابطه آنها با عوامل محیطی و ژنتیکی می باشند. برای مثال هر روز خبر کشف رابطه بین استعمال سیگار و یک بیماری جدید را می بینید. درواقع بیشتر چنین اخباری حاصل استفاده از علم آمار در علوم زیستی و پزشکی می باشد. اما علم آمار به پاسخ به سوالات نسبتا ساده اینچنینی بسنده نکرده است. در تحقیقات پزشکی جدید، پژوهشگران بدنبال یافتن عامل ژنتیکی بیماری‌ها و تاثیر آنها بر سلامت انسان هستند. کاری که به تازگی شروع شده و درمورد بیماری هایی مانند سرطان بسیار پیچیده می باشد. اما علم آمار در این مورد نیز وارد شده است و توانسته است روش های جدید و خوبی برای یافتن ژنهای مستعد بیماری و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر را از طریق داده های بدست آمده ژنتیگی بیابد. درواقع می توان گفت از آنجا که در حال حاضر علوم زیستی سرشار از پرسش ها و پاسخ های احتمالاتی و همراه با عدم قطعیت می باشد، علم آمار توانسته است جایگاهی قابل توجه در این رشته بدست آورد.
برای آمادگی کنکور رشته آمار زیستی
چه کتابهایی بخونم؟
برای آمادگی کنکور رشته آمار زیستی
چه کلاسهایی شرکت کنم؟
دفترچه کنکور سالهای گذشته
رشته آمار زیستی
از آغاز قرن هفدهم تا امروز، پديده هاي اساسي بيولوژيكي (مخصوصاً مرگ و مير و ابتلاء به بيماريها) و جمع آوري داده‌ها در اين زمينه ها بسيار مورد توجه بوده است .تاريخچه آمار زيستي در مملكت ما به اواسط قرن بيستم بر مي‌گردد درحاليكه اولين گروه آمار زيستي در ايران و در دانشكده بهداشت دانشگاه تهران در سال 1345 شمسي توسط دكتر نهاپتيان پي ريزي شد. در آن زمان گروه آمار زيستي فوق با ارائه دورة فوق ليسانس آمار زيستي شروع به آموزش و تحقيق در زمينة آمار زيستي نمود و همزمان به كل دانشگاه تهران خدمات آموزشي و مشاورة تحقيقاتي ارائه داد. گروه آمار زيستي فوق الذكر در سال 1352 شمسي با گروه اپيدميولوژي دانشگاه ادغام و از آن زمان تاكنون به پذيرش و آموزش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و در سالهاي اخير در مقطع دكتري تخصصي (Ph.D) ادامه مي‌دهد.
هدف و رسالت رشته:
هدف از این رشته بکارگیری مهارتهای ذهنی آمار زیستی در علوم بهداشتی – پزشکی در دانشگاه‌ها و تربیت دانش آموختگان برای تحقیق در زمینه‌های علوم زیستی است.
زمینه های فعالیت در بازار کار
در زمينه آموزشي:  
- در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌
- طراحي و تدوين روشهاي بهينه جهت آموزش دانشجويان و انجام نوآوري‌ها و خلاقيت‌هاي لازم در اين رابطه
در زمینه مشاوره ای:
- مشاوره آماری در پژوهش‌ها و تحقیقات پزشکی
در زمینه پژوهشی:
- درانجام پژوهشهای آماری پزشکی
- عضو تیم تحقیقاتی گروه‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت
معرفی دروس امتحانی:
روش های آماری          ضریب 4
آمار ریاضی و احتمال     ضریب 2
ریاضی عمومی            ضریب 1
زبان                           ضریب 3
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
كلیـه كارشـناسـی ھـای علوم پزشكی؛ كارشـناسی آمار؛ ریاضی؛ علوم كامپیوتری؛ دكتری عمومی گروه پزشكی و دكترای حرفه ای دامپزشكی 
آینده تحصیلی:
این رشته در 2 مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران پذیرش دارد.
فارغ التحصیلان این رشته گزینه های انتخابی بسیار متنوعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند،
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)، آمار
وزارت بهداشت: دکترای رشته های آمار زیستی، آموزش پزشکی، اقتصاد سلامت، سیاست های غذا و تغذیه، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته‌های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)