۱۲ آبان ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 6224

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی دکتری رشته ایمنی شناسی پزشکی
عنوان رشته: 
دکتری تخصصی ایمنی شناسی (ایمونولوژی) Immunology (Ph.D)
معرفی رشته:  
علم ايمونولوژي که به عنوان يکي از ارکان اساسي علوم پزشکي همواره و خصوصا" در دو قرن اخير نقش بي بديلي را در نجات جان انسان ها و حفظ و بهبود سلامت و کيفيت زندگي بشر ايفاء نموده است امروزه به ابزاري توانمند در دست دانشمندان و متخصصان براي مطالعه مکانيسم پيشگيري، تشخيص و درمان بيماريها تبديل شده است. به دلیل پیشرفت های زیاد در چند دهه اخیر در زمینه ایمنی شناسی (Immunology)  و انبوه دانش و اطلاعات نظری و عملی که در این رشته علمی فراهم گردیده است علم ایمنی شناسی به عنوان یک رشته علمی مجزا و مستقل از سایر علوم پایه شناخته شده است و به صورت یک بخش جداگانه در اغلب دانشکده های پزشکی دنیا و به صورت یک واحد جداگانه در آزمایشگاه بیمارستان ها اداره می شود. علاوه بر آن در اکثر دانشگاه های معتبر دنیا، دوره های آموزشی که منتهی به دانشنامه های علمی در سطوح کارشناسی ارشد و بالاتر می شود نیز دایر گردیده است.
در ایران نیز به منظور تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد در رشته ایمنی شناسی و انجام خدمات تشخیصی-آزمایشگاهی بیماری ها و دستیابی به راه های تحقیق در این علم و خودکفایی علمی، دوره های تحصیلات تکمیلی این رشته نیز در دانشگاه های واجد شرایط تاسیس و راه اندازی می گردد
 
اگر چه امروزه به برکت توسعه و پيشرفت ايمونولوژي خاطره تلخ بيماريهاي عفوني و رنج و آلام ناشي از مرگ و مير جمعيت هاي انبوه انساني رنگ باخته است، اما هنوز وجود مشکلات و بيماريهايي نظير سرطان ها، آلرژي ها،   ناباروري ها، مشکلات دوران پيري و کهنسالي، بيماريهاي نقص ايمني مادرزادي، بيماري هاي خودايمن و موضوع پيوند اعضاء به عنوان معضلات بهداشتي و سلامت جامعه، آينده بسيار پرمسئوليتي را براي متخصصين اين رشته به تصوير مي کشد.
سابقه علم ايمني شناسي به تجربيات دوران باستان در پيشگيري از برخي بيماري هاي عفوني در افراد سالم از طريق در معرض قرار دادن با ضايعات بافتي افراد بيمار و ايجاد مصونيت بر مي گردد. در دوران اسلامي دانشمندان بزرگي هم چون رازي ابن سينا از پيشگامان معرفي جنبه هايي از اين علم به عالم بشريت بوده و ادوارد جنر و لويي پاستور به عنوان پيشگامان ايمني شناسي نوين به شمار مي آيند. اولين نشريه تخصصي ايمني شناسي در سال 1937 به نامJournal of Immunologyدر كشور آمريكا شروع به انتشار نموده است.
*
خدمات تشخيصي، درماني صرفأ جهت دانش آموختگان داراي مدرك دوره دكتري عمومي پزشكي مي باشد.
با تاسيس كميته علوم پايه در سال 1368 و تدوين برنامه هاي دكتري تخصصي از جمله دكتري تخصصي (Ph.D.) رشته ايمني شناسي، پذيرش دانشجويان ايمني شناسي در اين مقطع آغاز گرديد.
امروزه علم ايمونولوژي با شاخه هاي گسترده، در بيشتر زمينه هاي علوم پزشكي و باليني دخالت داشته و يافته هاي آن به تشخيص، پيشگيري و درمان بسياري از بيماري ها كمك مي نمايد.
هدف و رسالت رشته:
این دوره یکی از دوره های آموزشی علوم پایه در گروه پزشکی است و هدف آن تربیت افراد برای انتقال و آموزش اطلاعات و معلومات ایمنی شناسی عملی به دیگران با استفاده از روشهای گفتاری و آزمایشگاهی و کسب توانائی در تفسیر و تعریف دقیق از پدیده ها و واکنشهای ایمونولوژی است. همچنین در این رشته دانشجویان در زمینه تکنیکهای مختلف ایمونولوژی که در تشخیص بیماریها بکار می‌رود آموزش کافی می بینند تا بتوانند در تشخیص آزمایشگاهی بیماریها در مراکز پزشکی، آموزشی و پژوهشی خدمت نمایند و با روش های نظری و عملی تحقیق آشنا می گردند تا بتوانند با استفاده از دانش خود در اجرای پروژه های تحقیقاتی همکاری نمایند.
زمینه های فعالیت در بازار کار
 در زمينه پژوهشي:
- تحقیق وتوسعه درزمینه واکنش های نوترکیب
- تحقیق وتوسعه درزمینه داروهای نوترکیب
- تحقیق وتوسعه درزمینه فرآورده های دارای کاربرد تشخیصی
- توسعه تحقیقات Post genomic  درجهت کشف داروهای جدید
در زمينه آموزشي:
- طراحي و تدوين برنامه هاي آموزشي در زمينه هاي مرتبط با ایمنی شناسی
- تدريس در زمينه هاي مرتبط با ایمنی شناسی در سطوح دانشگاهي يا ديگر مراكز علمي
- طراحي و تدوين روشهاي بهينه جهت آموزش دانشجويان و انجام نوآوري ها و خلاقيت هاي لازم در اين رابطه
ج) خدماتی:
- آزمایشگاه های تشخیص سرطان
- ارائه خدمات تخصصی در مراکز آسم و آلرژی
-ارائه مشاوره به محققان، مراکز و مراجع مرتبط
د) تولیدی:
- تولید واکسن، سرم

معرفی دروس و ضرایب امتحانی:
دکتری ایمنی شناسی پزشکی بیولوژی سلولی مولکولی (25 سوال-ضریب 2)، ایمنی شناسی پزشکی (75 سوال-ضریب 5)، استعداد تحصیلی (30 سوال- ضریب 1)، زبان انگلیسی عمومی (40 سوال- ضریب 3)

عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
کارشناسی ارشد ایمنی شناسی پزشکی،ایمنی شناسی، پاتوبیولوژی، خون شناسی ازمایشگاهی و بانک خون، بیوشیمی بالینی، میکروب شناسی پزشکی، انگل شناسی پزشکی، زیست شناسی (کلیه گرایش ها به جز علوم گیاهی)، قارچ شناسی پزشکی، ویروس شناسی پزشکی، باکتری شناسی پزشکی، زیست فناوری پزشکی، ژنتیک انسانی، ایمونوژنتیک،بیوتکنولوژی، دکتری حرفه ای پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، دکتری حرفه ای علوم ازمایشگاهی،دکتری حرفه ای دامپزشکی، بیوفیزیک