۱۷ مهر ۱۳۹۷ | تعداد بازدید : 183

راه‌اندازی دوره‌های دکتری پیوسته از مهر 98 در دانشگاه تربیت مدرس

راه‌اندازی دوره‌های دکتری پیوسته از مهر 98 در دانشگاه تربیت مدرس

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس از جذب دانشجو در دوره‌های دکتری پیوسته این دانشگاه خبر داد و گفت: مجوز ایجاد دوره دکتری پیوسته دو رشته علوم پایه را دریافت کرده ایم، اما تلاشمان این است که در رشته‌های فنی و پزشکی نیز بتوانیم برای دکتری پیوسته دانشجو جذب کنیم تا دانشجو بعد از دوره لیسانس مستقیما وارد دوره دکتری شود.

به گزاش ایسنا، دکتر محمدرضا کلباسی ضمن بیان این مطلب، درباره زمان جذب دانشجو در این دوره‌ اظهار داشت: مجوز برگزاری دوره دکتری پیوسته اخذ شده و از مهر ۹۸ شروع به جذب دانشجو در این دوره‌ها خواهیم کرد.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه حضور دانشجویان بین المللی از مواردی است که رتبه دانشگاه‌ها را در سطح بین‌الملل ارتقاء می‌دهد گفت: برنامه‌ریزی وسیعی کرده‌ایم که با اعمال تخفیف در شهریه‌ها، گرفتن بورس از وزارت علوم و یا بورس کردن دانشجویان از طرف دانشگاه بتوانیم حضور دانشجویان بین‌المللی را در دانشگاه تسهیل کنیم.

کلباسی افزود: در تلاشیم تا دانشجویان برتر و با کیفیت دنیا خصوصا کشورهای اطرافمان را جذب کنیم.

وی یادآور شد: در این راستا از هفته گذشته تخفیف شهریه دانشجویان خارجی را مصوب کردیم تا با توجه به کیفیت علمی دانشجویان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف در شهریه شامل آن‌ها شود.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های دانشجویان این است که خیلی از دانشگاه‌ها، شهریه دانشجویان بین‌المللی را به صورت دلار اخذ می‌کنند، به همین خاطر با توجه به آشفتگی‌هایی که در بازار ارز وجود دارد، تصویب کردیم دریافت شهریه از دانشجویان خارجی به صورت ریالی انجام شود.

وی درباره دیگر برنامه‌های آموزشی دانشگاه گفت: راه اندازی دوره‌های ارشد یک ساله به زبان انگلیسی از دیگر اقداماتی است که در حال پیگیری آن هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس درباره این دوره‌ها توضیح داد: این دوره‌های یک ساله بسیار فشرده و کاربردی‌اند که در بسیاری از دانشگاه‌های جهان مرسوم‌ هستند. در حال حاضر دانشجویان برای گذراندن دوره ارشد بین دو تا سه سال و نیم زمان صرف می‌کنند،‌ اما با برگزاری این دوره‌ها درطی یک سال امکان گذراندن دوره ارشد فراهم می‌شود.

کلباسی درباره زمان برگزاری این دوره‌ها در دانشگاه گفت: هدف ما این بود که از مهر ۹۷ در این مقطع دانشجو جذب کنیم، اما چون مجوزهای لازم برای این کار اخذ نشده بود، جذب دانشجو به مهر ۹۸ موکول شد.

وی درباره تعداد رشته‌های این دوره‌ها گفت: در حال حاضر ۱۷۰ رشته در مقطع ارشد و ۱۳۰ رشته در مقطع دکتری وجود دارد که آماده برگزاری دوره ‌های فشرده برای حدود ۵۰ تا ۶۰ رشته مختلف هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس توسعه رشته‌های میان رشته‌ای را از دیگر برنامه‌های دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانشکده فناوری‌های بین رشته‌ای را در سال ۹۶ راه اندازی کردیم که علاوه بر ۱۶ دانشکده دیگر به صورت مستقل در حال فعالیت است و در سه رشته با عناوین ساختمان‌های هوشمند، علوم داده و علوم آب دانشجو جذب کرده است و قصد داریم این دانشکده را توسعه داده و رشته‌های کم بازده‌تر و کم متقاضی‌تر را به مرور کم رنگ کنیم و به جای آن‌ها رشته‌های پرمتقاضی‌تر را توسعه دهیم.

وی جذب اساتید خارجی را از دیگر برنامه‌های دانشگاه عنوان کرد و گفت: این اساتید در دوره‌های کوتاه مدت در حد ۱۰ تا ۱۵روز هم به تدریس و هم در مشاوره به دانشجویان و هم راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها کمک می‌کنند. همچنین با جذب این اساتید در اعزام دانشجو به صورت متقابل به کشورهای دیگر همکاری ایجاد می‌شود.

کلباسی درباره تعداد اساتید خارجی وابسته فعال در این دانشگاه گفت: در حال حاضر حدود هفت نفر رسما عضو وابسته این دانشگاه شده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای جذب حداقل ۵۰ استاد هستیم. این اساتید از کشورهای نروژ، آمریکا،‌ آلمان، هندوستان و اتریش جذب دانشگاه شده‌اند.

وی تعداد دانشجویان ورودی این دانشگاه در مقطع ارشد را ۲۵۰۰ نفر و در مقطع دکتری ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۸ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و تعداد استادان ما نیز ۷۵۰ نفر است.

کلباسی با انتقاد از سازمان سنجش به خاطر عدم هماهنگی با دانشگاه برای افزایش ظرفیت‌ها تصریح کرد: امسال سازمان سنجش به‌خاطر اعمال سهمیه ۲۰ درصدی ایثارگران در دوره‌ای ارشد و دکتری نیز ظرفیت‌ها را افزایش داده است، اما چون این افزایش ظرفیت بدون هماهنگی با ما صورت گرفته در خصوص تامین خوابگاه،‌ کلاس،‌ ازمایشگاه‌ها،‌ استاد و مسائلی از این قبیل برای دانشگاه بی نظمی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: البته ما در حال مدیریت و حل کردن این مشکلات هستیم،‌ اما بهتر است سازمان سنجش تصمیماتی را که می‌خواهد اعمال کند با دانشگاه‌ها هماهنگ کند و یا اینکه حداقل این افزایش ظرفیت را در رشته‌هایی اعمال کند که دانشگاه برای آن ظرفیت و امکانات لازم را دارد.